Toonkunst in loondienst

In de ONB-zaak over Belgische orkestmusici in (overheids)dienstbetrekking oordeelde het HvJ EU op 6 maart 2025 dat hun rechten op opnames en uitzendingen van uitvoeringen niet dwingend zonder hun toestemming bij Koninklijk Besluit voor een vast bedrag per jaar aan hun werkgever overgedragen hadden mogen worden. In een bijdrage aan het Nederlands Juristenblad van 9 mei 2025, getiteld 'Toonkunst in loondienst' betogen Feer Verkade en Dirk Visser dat vanwege de Nederlandse contractuele afwijkingsmogelijkheid en in het licht van het eerdere Luksan arrest over het vermoeden van overdracht aan een filmproducent kan de Nederlandse regeling ten aanzien van werkgeversauteursrecht grotendeels blijven bestaan. Wel moeten werknemers bepaalde dwingendrechtelijke wettelijke aanspraken krijgen, onder andere op een aanvullende billijke vergoeding in geval van een bestseller.

Wat mag een uitgever met AI doen met het werk van zijn eigen auteurs?

04_art2-Auteursrecht2025-1-AI-uitgevers.pdf

Werkgeversauteursrecht onder druk

Bb_2504_-Werkgeversauteursrecht-onder-druk.pdf

 

Vermelding gebruik AI bij AI-gegenereerde content

Met de komst van AI- toepassingen als ChatGPT, DALL- E en Midjourney en tal van andere programma’s, is het mogelijk om gemakkelijk, snel en goedkoop content (tekst, afbeeldingen, audio en video) te genereren. Die door AI gegenereerde content (ook wel ‘output’ genoemd) kan ook commercieel worden ingezet.

Bb 2024 51 – Vermelding gebruik AI bij AI-gegenereerde content

 

Van thuiskopie naar thuisbewerking

Is het toegestaan om met AI- systemen teksten van anderen voor eigen gebruik te bewerken, te vertalen of samen te vatten?

(bron: Bb 2024/43)

Dirk Visser & Michiel Smit

Bb_2417 AI Thuisbewerking Visser en Smit

Creativiteit moet voortaan bewezen worden

‘Het gaat hierbij evenwel om een kenmerk dat uit het voortbrengsel zelf is te kennen’. Dat overwoog de Hoge Raad in 2008 over de voor auteursrechtelijke bescherming vereiste mate van creativiteit. Door het gebruik van AI-systemen is de voor auteursrechtelijke bescherming vereiste creativiteit echter niet meer uit het voortbrengsel zelf te kennen. In deze bijdrage verschenen in het Tijdschrift voor Internetrecht (nr. 3, juli 2024) wordt de stelling verdedigd dat deze overweging daarom niet langer houdbaar is en wordt onderzocht wat dat betekent.

Kroniek van de intellectuele eigendom

Bij het nieuwe Unified Patent Court spelen interessante procesrechtelijke kwesties. In het auteursrecht is de belangstelling voor AI onverminderd groot en is de gloednieuwe AI Act van belang. In het merkenrecht is er aardig wat rechtspraak over bewijslast bij parallelimport en verwijzend merkgebruik. In het modellenrecht gaat het om de zichtbaarheid van de onderkant van een fietszadel bij normaal gebruik.

Tunes en jingles

‘Leven als een god in Frankrijk. Dat was het voorland van elke succesvolle tunes en jingle-componist. Naast een honorarium voor het schrijven van de tunes en jingles voor radio en televisieprogramma’s, doorgaans betaald door de omroepen, kon de componist ook nog rekenen op flinke sommen aan auteursrechtgelden van Buma/Stemra. Het gebruik van composities op radio en televisie wordt immers door Buma/Stemra afgerekend op basis van het aantal gebruikte seconden. Denk aan een televisieprogramma als “De wereld draait door” waarin de “ident”, het herkenbare melodietje, na ieder gesprekje voorbij komt. En dat vijf dagen per week, tel uit je winst.’ Aldus beschreef Olga Meijer in 2012.

Werkt de mijnwerk opt-out?

Sinds de opkomst van internet worstelt het auteursrecht met de grenzen van hergebruik van informatie. De onstil- bare datahonger van Artificial Intelligence diensten zoals ChatGPT heeft de discussie hierover in een stroomversnelling gebracht: de huidige versie van ChatGPT is getraind op ruim een petabyte aan data, een één met 15 nullen oftewel grofweg de tekst van een miljard boeken. Het is een voorbeeld van ‘tekst- en datamining’ (TDM), een begrip waar vele definities van zijn maar dat de DSM-Richtlijn defini- eert als ‘een geautomatiseerde analysetechniek die gericht is op de ontleding van tekst en gegevens in digitale vorm om informatie te genereren zoals, maar niet uitsluitend, patronen, trends en onderlinge verbanden’. "Verschenen in Auteursrecht 2024/1"

Verdergaan als hologram

‘Kiss stopt met optreden, maar gaat verder als hologram’. Dat maakte de rockband begin december 2023 bekend tijdens het laatste optreden van hun afscheidstournee. Aan het einde van het concert in Madison Square Garden in New York verlieten de bandleden het podium waarna hun digitale versies een toegift gaven, God gave rock and roll toyou. ‘We zullen altijd jong en legendarisch blijven’, legde gitarist Gene Simmons uit aan journalisten. "Verschenen in Auteursrecht 2024/1"